Starbucks is een van de grootste koffieketens ter wereld en heeft vestigingen in meer dan 80 landen. Een van de landen waar Starbucks actief is, is Israël. In dit artikel gaan we dieper in op de geschiedenis van Starbucks in Israël, de reden waarom het bedrijf zich heeft teruggetrokken uit het land en de huidige situatie van de koffieketen in Israël.

Geschiedenis van Starbucks in Israël

Starbucks opende zijn eerste vestiging in Israël in 2001 in Tel Aviv. Het bedrijf had hoge verwachtingen van de Israëlische markt, omdat koffie een belangrijk onderdeel is van de Israëlische cultuur. Starbucks wilde zich onderscheiden van de lokale koffiehuizen door een unieke sfeer te creëren en hoogwaardige koffie te serveren.

De eerste Starbucks-vestiging in Israël was echter geen succes. De lokale bevolking was niet onder de indruk van de koffie en de sfeer in de vestiging. Bovendien was de prijs van een kopje koffie bij Starbucks veel hoger dan bij de lokale koffiehuizen. Starbucks probeerde de situatie te verbeteren door de prijzen te verlagen en de menukaart aan te passen aan de lokale smaak, maar het mocht niet baten.

In 2003 opende Starbucks een tweede vestiging in Israël, maar ook deze vestiging was geen succes. De lokale bevolking bleef trouw aan de lokale koffiehuizen en Starbucks kon niet concurreren met de gevestigde koffiecultuur in Israël.

Terugtrekking uit Israël

In 2003 besloot Starbucks zich terug te trekken uit Israël. Het bedrijf verkocht zijn twee vestigingen aan de Israëlische partner Delek Group en trok zich volledig terug uit het land. Starbucks gaf als reden voor de terugtrekking aan dat het bedrijf zich wilde concentreren op andere markten en dat de Israëlische markt niet winstgevend genoeg was.

De terugtrekking van Starbucks uit Israël leidde tot veel kritiek van zowel Israëlische als Amerikaanse consumenten. Sommige consumenten beschuldigden Starbucks van antisemitisme en boycotten het bedrijf. Anderen vonden dat Starbucks zich niet genoeg had aangepast aan de lokale smaak en cultuur.

Huidige situatie van Starbucks in Israël

Na de terugtrekking van Starbucks uit Israël zijn er geen Starbucks-vestigingen meer geopend in het land. De Israëlische koffiecultuur wordt nog steeds gedomineerd door lokale koffiehuizen en ketens zoals Aroma Espresso Bar en Cofix. Deze ketens hebben zich aangepast aan de lokale smaak en bieden koffie aan tegen lagere prijzen dan Starbucks.

Er zijn echter nog steeds Israëlische consumenten die Starbucks missen en hopen dat het bedrijf terugkeert naar het land. Sommige Israëlische ondernemers hebben zelfs geprobeerd om Starbucks terug te halen naar Israël door het bedrijf te benaderen en te vragen om terug te keren.

Conclusie

Starbucks heeft geprobeerd om de Israëlische markt te veroveren, maar is uiteindelijk teruggetrokken uit het land vanwege de hevige concurrentie van lokale koffiehuizen en ketens. Hoewel sommige consumenten Starbucks missen, lijkt het erop dat de Israëlische koffiecultuur nog steeds gedomineerd wordt door lokale spelers. Het is onduidelijk of Starbucks ooit terug zal keren naar Israël, maar het bedrijf blijft een van de grootste koffieketens ter wereld met vestigingen in meer dan 80 landen.

Gerelateerde onderwerpen